Ilmu tauhid cetek, pemikiran ulama dipengaruhi falsafah Greek sebabkan iman Muslim celaru
SEJAK pandangannya mengenai isu khalwat, Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin terus mendapat perhatian. Pelbagai cemuhan dan pujian diterima daripada pelbagai pihak termasuk parti politik. Wartawan Berita Minggu, Tuan Nazuri Tuan Ismail menemubual beliau bagi mendapatkan pandangan mengenai masalah yang melanda umat Islam seluruh dunia selain mengupas isu semasa. Apakah pandangan Dr Asri mengenai masalah sebenar yang melanda umat Islam seluruh dunia ketika ini?
Dunia Islam yang sepatutnya menerajui tamadun pembangunan insan dan kebendaan kini semakin mundur dan hilang peranan. Hasil daripada hilangnya akidah yang menjadi asas tamadun umat, maka hilanglah tamadun. Bahkan sebahagian masyarakat Islam hidup dalam kesyirikan dan khurafat yang tebal. Lihat saja apa yang wujud di Indonesia, Mesir dan Maghribi. Mereka bukan saja ketinggalan zaman, mereka juga ketinggalan Islam yang tulen.
Ada istiadat dan pegangan bangsa yang bercanggah syarak menggantikan tempat agama. Wanita Islam di Pakistan umpamanya, dinafikan hak sebagai wanita, bahkan sebagai insan. Anak perempuan bagaikan hak dagangan bapanya yang mempunyai kuasa mutlak mengahwinkan dia kepada sesiapa yang dikehendakinya tanpa diizinkan sebarang bantahan daripada empunya tubuh. Isteri pula bagaikan hamba abdi suami. Isteri dipukul dan diseksa dan ini seperti sudah menjadi budaya setempat.
Wajah buruk bangsa yang menganut Islam ini benar-benar menconteng keindahan Islam di mata dunia. Ali Tantawi pernah berkata, "Majoriti Muslimin hari ini, disebabkan kecuaian mereka dengan kewajipan – agama ini, maka mereka berada di belakang umat yang lain, mereka menjadi hujah untuk musuh Islam (menghina Islam).
Apakah faktor yang menjadikan umat Islam begitu lemah, ditindas dan bergaduh sesama sendiri. Malah, kebanyakan negara miskin dan mundur adalah negara Islam.
Secara umumnya, kemunduran ini berpunca daripada beberapa faktor. Jika difokuskan kepada pemikiran hukum atau perkembangan pegangan syariat di dunia Islam, faktor itu ialah hilangnya teras akidah dalam penyampaian syariat Islam. Hilang kefahaman yang betul terhadap tuntutan dua kalimah syahadat. Islam tidak difahami bermula daripada persoalan akidah.
Pada hal itu adalah teras dan asas. Maka syirik serta khurafat berleluasa dalam dunia Islam. Syirik, tahyul dan khurafat menghilangkan Islam tulen yang menjadi teras kepada ketamadunan. Bermula dari tangkal, mentera syirik sehingga kepada meyakini sistem yang lain setanding dengan Islam.
Muhammad Qutb pernah berkata dalam karyanya Mauqifuna min al-Hadarat al-Gharbiyyat:... (berpunca) daripada kemunduran akidah, timbullah segala macam kemunduran yang menimpa dunia Islam... kemunduran ilmu, ketamadunan, ekonomi, peperangan, pemikiran dan kebudayaan...
Bagaimana Dr Asri melihat ajaran yang menyimpang daripada ajaran Islam tulen turut menjadi faktor kepada kejatuhan dan kemunduran umat dan negara Islam?
Ramai Muslim yang akidah mereka menyimpang dan menuju kesesatan, bahkan mungkin ke arah murtad. Di sesetengah negeri pengajaran mengenai perkara yang membatalkan wuduk, solat, puasa dan beberapa tajuk fekah yang lain lebih diutamakan dibandingkan pengajaran mengenai perkara yang membatalkan akidah.
Hasilnya, ramai Muslim mengetahui perkara yang membatalkan wuduk, solat, puasa dan seumpamanya, namun jahil mengenai perkara yang membatalkan iman.
Umat Islam juga mudah dipengaruhi falsafah Greek lama yang kadangkala perbincangannya tidak membawa sebarang kekuatan kepada akidah, bahkan membawa kepada kepenatan akal dan kecelaruan. Ia seperti sifat Allah, ada lawannya tiada, dengar lawannya pekak, melihat lawannya buta, tidak berjisim, tidak berjirim dan seumpamanya. Kemudian diikuti dengan falsafahnya yang memeningkan. Sehingga guru yang mengajar pun tidak faham.
Untuk mengelakkan guru dipersoalkan pelajar, guru itu akan berkata: "Siapa banyak bertanya maka lemah imannya. Maka, akidah sebenar hilang dalam kepincangan perbahasan falsafah warisan Greek dan Yunan.
Akidah yang diajar Nabi Muhammad SAW adalah akidah yang bersih dan mudah difahami. Dalam ajaran Islam, persoalan tauhid dan akidah adalah perkara paling mudah dan senang untuk difahami semua lapisan umat. Persoalan akidah mesti difahami mereka yang buta huruf, badawi di padang pasir sehingga kepada golongan yang terpelajar dan cerdik pandai.
Kalaulah perbahasan akidah begitu sukar, bagaimana golongan awam yang buta huruf atau tidak memiliki kecerdasan akal yang tinggi untuk memahaminya?
Pengaruh Yunan dalam pemikiran sebahagian umat Islam menyebabkan mereka menjadikan ilmu itu sebagai akidah dan meminggirkan persoalan asasi dalam akidah Islamiah.
Bagaimana pula dengan ancaman bidaah dalam syariah Islam.
Kemasukan fahaman karut, dianggap melemah dan merosakkan wajah Islam yang tulen. Amalan bidaah menghilangkan fokus umat terhadap pembangunan minda dan kefahaman yang jitu.
Seperti kata Abu al-Hasan 'Ali al-Nadwi dalam karya Madha Khasira al-'Alam bi Inhitat al-Muslimin: "Halangan syirik, kejahilan dan kesesatan hampir menutupi tauhid Islam yang bersih. Maka, masuk ke dalam sistem agama bidaah yang mengambil tempat yang luas dalam kehidupan Muslimin.
Adakah Dr Asri berpendapat golongan agama yang lemah dari pelbagai segi turut menjadikan umat Islam seluruh dunia juga lemah.
Dalam sejarah Islam, golongan agama adalah tonggak kepada kebangkitan umat. Islam yang syumul membentuk pemikiran ulama supaya kritis, maju dan membangun. Golongan ulama yang berkualiti ini terus wujud sepanjang zaman. Namun, jumlah dan penguasaan mereka berbeza dari satu zaman ke satu zaman. Jumlah ulama yang berkualiti seperti disebut dalam hadis ini adalah kurang.
Selain kurang, pemikiran ulama juga dipengaruhi pemikiran Greek dari ilmu kalam yang tidak berguna dan bermanfaat. Lebih daripada itu ilmu kalam menukarkan pengajian akidah kepada perkara yang menyusahkan minda, tidak berguna dan menyusahkan.
Pelajar agama juga bertukar menjadi penghafal bukan pemikir. Seseorang pelajar kelihatan berilmu hanya dengan kadar apa yang dia hafal daripada teks, syarahan dan nota kaki. Namun, dia tidak dapat berfikir untuk dirinya dan tidak juga dapat berfikir secara sendiri. Ia menyebabkan ulama kehilangan keaslian ilmu dan menjadi golongan taklid yang hanya memetik daripada orang lain.
Lebih teruk, mereka menjadi golongan taksub mazhab yang berjihad untuk mazhabnya semata-mata untuk membuktikan mazhab dan syeikhnya melebihi mazhab dan syeikh orang lain lalu mereka membela mazhab melebihi daripada membela Islam. Golongan ini juga terpencil dari dunia luar akibat diracun pemikiran kesufian yang melampau. Ia sama seperti tindakan gereja yang membawa kebangkitan Revolusi Industri atau Revolusi Perancis.
Orang Melayu umpamanya, menganggap anak yang kurang kemampuan akademik, dihantar ke pengajian agama atau pondok. Akhirnya lahir golongan ustaz dan tok guru yang lemah kekuatan minda dan analisisnya.
Skop Islam yang disempitkan golongan beragama yang memberi fokus kepada perkara tertentu saja dikatakan punca umat Islam terus mundur.
Ketika ini, hukum syarak hanya digambarkan berkisar mengenai taharah, haid dan nifas, solat, puasa, zakat dan haji. Akhirnya umat Islam mulai jahil mengenai kesyumulan sistem Islam yang menyeluruh.
Hasilnya, negara Islam kelihatan begitu miskin dan lemah. Kotor, tidak berperaturan, rasuah, mundur dan diperbodohkan. Sedangkan umat Islam memiliki bumi yang subur dan kedudukan yang strategik.
Dr Yusuf al-Qaradawi pernah berkata, "Kekuatan ekonomi kita terbengkalai. Kita hidup di bumi Allah yang paling strategik, paling baik dan subur. Bumi yang paling banyak galian yang tersimpan dalam perutnya dan kekayaan yang bertebaran di atasnya. Malangnya kita tidak menggerakkan kekayaan kita, tidak bertani di bumi kita, tidak menghasilkan keluaran daripada galian sedangkan bahan mentahnya dikeluarkan dari bumi kita... jadilah kita dalam banyak keadaan pengguna bukan pengeluar, pengimpot bukan pengilang.
Sesetengah dunia Islam yang tidak berkualiti, mereka terpaksa meminta sedekah untuk mendapatkan senjata, pengangkutan dan makanan.
Pemerintah dan raja negara umat Islam kelihatan mewah dengan hasil bumi yang dijual atau disamun Barat.
Negara Islam terus berada dalam kemunduran teknologi dan minda, manakala rakyat ramai yang miskin, buta huruf dan tidak terurus.
Berbalik isu semasa, Dr Asri dituduh sebagai tali barut Umno kerana mengkritik pembangkang. Mengapa Dr seperti sengaja membabitkan diri dalam kancah politik dengan membuat kenyataan mengaitkan pembangkang.
Saya bukan ahli politik. Saya tidak ada sebarang minat dalam bidang politik, malah saya tidak menyebut mana-mana politik dalam wawancara itu sebaliknya saya menyebut secara umum.
Komen saya bukan bertujuan menyerang mana-mana parti politik. Tetapi, selepas isu khalwat, ada parti politik begitu aktif menyerang saya.
Kenyataan saya itu adalah sebagai tindak balas kepada serangan yang dibuat terhadap saya bukan kerana saya mahu masuk politik. Selepas itu, ada laman web yang mengkritik dan menuduh saya dengan pelbagai tuduhan yang sangat tidak wajar.
Saya percaya komen dan kritikan itu bukan datang daripada pucuk pimpinan parti berkenaan sebaliknya dilakukan orang atau kumpulan berfahaman Syiah dalam parti itu.
Saya antara orang yang mengkritik Syiah. Pengikut fahaman Syiah dalam parti politik ini menggunakan pandangan saya mengenai isu khalwat untuk menyerang saya. Saya tahu perkara ini.
Jika pembangkang hayati pandangan saya, ia lebih kepada saranan untuk parti pemerintah supaya melakukan perubahan untuk memajukan umat Islam di Malaysia.
Kenyataan itu bukan ditujukan kepada pembangkang, tetapi saranan seorang mufti yang dilantik kerajaan supaya pemerintah mengubah beberapa perkara yang wajar diberi perhatian. Saya tidak faham mengapa pembangkang ‘berasa’ dengan kenyataan saya ini.
Adakah Dr Asri berpendapat pembangkang dikuasai pengikut fahaman Syiah.
Pembangkang di Malaysia dikuasai kumpulan dan fahaman, tetapi yang saya tahu kumpulan Syiah paling aktif. Saya bekerja di Perlis yang mengamalkan Sunnah Wal-Jamaah dan saya bukan ekstremis. Tetapi, saya memberikan pandangan terhadap aliran yang mengkafirkan Saidina Abu Bakar, Saidina Omar, Saidina Osman, sahabat Nabi dan menolak imam hadis.
Itu mustahil untuk saya terima. Saya percaya kritikan yang dibuat terhadap saya dibuat kerana perasaan marah pengikut fahaman Syiah yang menguasai sayap satu parti politik tertentu.
Sentimen ini bukan antara saya dengan parti politik berkenaan, tetapi sentimen kumpulan Syiah dalam parti berkenaan yang tidak senang dengan pandangan saya. Isu khalwat itu hanyalah alasan mereka untuk menyerang saya.
Kesimpulan Dr Asri selepas dituduh sebagai tali barut Umno dan tukang kipas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim.
Apa yang boleh saya katakan ialah, ada sesetengah orang jika dia berbudi bahasa kita kehairanan. Jadi saya tidak hairan jika budaya menuduh menjadi budaya hidup mereka.
Setiap pandangan saya mendapat restu dan sudah dibincangkan terlebih dulu dengan kepemimpinan kerajaan negeri dan Jabatan Agama Islam Perlis (JAIPs). Saya tidak pernah dan tidak boleh membuat pandangan melangkaui pimpinan negeri. Contohnya isu khalwat yang terlebih dulu dibincangkan kerajaan negeri. Saya hanya bercakap dan membuat pandangan bagi pihak kerajaan Perlis sebagai mufti kerajaan negeri.
Kritikan dan pandangan terbuka berhubung isu agama Islam menyebabkan ada pihak yang menyamakan Dr Asri dengan Sisters In Islam (SIS). Apa komen Dr.
Saya tiada sebarang hubungan dan tidak pernah berhubung dengan mana-mana pemimpin dalam SIS. Ketika SIS membangkitkan isu poligami, saya antara orang yang tidak bersetuju pandangan mereka. Kalau ada yang mendakwa saya ada kaitan dengan SIS, dakwaan itu tidak benar sama sekali.
Bagi saya, SIS yang bukan di kalangan sarjana Islam perlu mendapatkan pandangan atau mengadakan perbincangan dengan ulama sebelum membuat kenyataan mengenai sesuatu isu supaya hujah yang dibuat itu berasaskan al-Quran dan Sunnah.
Sarjana Islam dan ulama pula jangan cepat melatah atau menjawab isu yang dibangkitkan SIS dengan emosi, sebaliknya memberi penerangan dengan jelas dan secukupnya.
Ada setengah isu yang dibangkitkan SIS ada kebenarannya seperti hak wanita membabitkan kes cerai dan tuntutan nafkah yang lambat diselesaikan. Saya bimbang, SIS terlalu mengikut acuan Barat yang bertentangan dengan Islam seperti isu poligami dan etika berpakaian, yang sudah tertulis dalam Nas dan tidak boleh dinafikan.
Saya berasa isu dibangkitkan SIS menjadi lebih keliru kerana sikap jumud ulama dan sarjana Islam sendiri yang tidak memberikan hujah berdasarkan persekitaran semasa dan tidak berpegang kepada al-Quran dan Sunnah.
Jika SIS membangkitkan sesuatu isu, saya berharap ulama dapat menjawab dengan penuh kesarjanaan bukan menggunakan emosi. Jangan menuduh orang kafir jika isu dibangkitkan berbeza dengan pandangan ulama.
Sumber: Berita Minggu 14 Januari 2007
|